Tak for denne gang, Passo Tonale!

Det er med en smule tristhed, at jeg skriver dette sidste blogindlæg fra Passo Tonale denne sæson. Det minder mig nemlig om, at der nu kun er et par uger tilbage her i byen, inden turen går hjem til foråret i Skandinavien. De sidste par måneder her i Passo Tonale har uden tvivl været nogle af de bedste i mit liv – jeg har mødt så mange fantastiske gæster, kolleger og nye venner. Det har også været fantastik at opleve den italienske alpekultur, som adskiller sig noget fra den klassiske pizza-pasta-kultur man møder længere sydpå. Vi har spiste lokale skinker, pølser og oste i så mange variationer og mængder, at det bliver en udfordring at komme hjem til den svenske husmandskost igen. Og selvom det også bliver rart at komme hjem igen, så kommer vi virkelig til at savne alle de stolte, italienske personligheder, vi har lært at kende og arbejdet sammen med denne sæson.

Team Passo Tonale 2016-17

Frem for alt, vil vi dog sige en kæmpe stor tak til alle de skønne gæster, som vi har lært at kende i vores tid her i Passo Tonale. Det er så absolut jer, som gør det vemodigt at skulle hjem. Trods alt er det et lille lyspunkt, at vi måske mødes igen en dag; i Göteborg, Stockholm, Århus eller København. Eller måske i Passo Tonale engang? Vi kommer nok tilbage hertil på et eller andet tidspunkt i hvert fald.

Tusind tak for denne gang!

Restaurant Il Faita, glade svenske gæster og – som altid – solskinsvejr

Både uge 7, 8 og 9 kom og gik hurtigere, en vi havde regnet med, og vi bliver faktisk lidt vemodige, når vi kigger tilbage på nogle herlige uger med fantastiske gæster og nye venner. Det gør os dog ikke mindre klar til at tage imod de næste par uge og de resterende gæster denne sæson.

Passo Tonale

Denne uge er der vinterferie i Stockholm, så vi har budt velkommen til et stort hold glade, svenske gæster. Vi har bl.a. været på pistevisning i Tonale-området, hvilket var en herlig tur for både gæster og guider. Som sædvanlig spiste vi frokost på – måske – Italiens bedste frokostrestaurant, Il Faita. Luka, som ejer restauranter, var på arbejde, og han gjorde sit bedste for at vise steder frem fra sin bedste side og overbevise alle gæster om, at hans restaurant er den bedste. Der sættes stor pris på anerkendelse og stolthed i Italien og ikke mindst i Passo Tonale. Kulturelt ligger byen i grænselandet mellem Tyrol og Italien, og måske er Luka den person i byen, der helst viser frem, hvad det betyder. Efter et ”buona giornata” til Luka følger nemlig altid et ”Everything is good with the food and the guests, Anton?”.

Efter at have holdt godt øje med vejrudsigten de seneste uge, kan vi endelig se frem til en god portion frisk sne igen. Vi glæder os til at se byen iført et nyt lag frisk, hvid sne!

Og så kom sneen…

Endelig er sneen for alvor kommet til Passo Tonale, og byen er nu klædt i hvidt med op mod en hel meter sne visse steder. Det betyder bl.a., at der nu er gode muligheder for lidt skiløb ved siden af pisterne. Vi har også skyndt os at booke en offpistetur med en professionel bjergguide, så vi kan få mest muligt ud af puddersneen.

Derudover har vi – som hver uge – være på pistevisning i Ponte di Legno. Som sædvanlig var det en virkelig hyggelig dag med søde gæste på nabobyens skovpister. Skovene i Ponte di Legno er ekstra idylliske med det tykke, hvide lag sne på toppen efter ugens snefald.

Sne i Passo Tonale

En anden spændende nyhed er, at aftenskiløbet i Passo Tonale nu er begyndt. Det betyder, at et par af lifterne nærmest byen holder åbent lidt længere om aftenen. Det er perfekt for dem, der ikke kan få nok af skiløbet i løbet af dagen, men også for dem, der sætter pris på den herlige stemning og mystik, som kryber frem, når solen er gået ned over bjergene.

Vi glæder os rigtig meget til at byde jer velkommen hernede – vi håber, I er klar til en fantastisk uge i det fantastiske og for tiden både snefyldte og solskinsrige Passo Tonale (finder der nogen bedre kombination?)

Tak for denne gang fra os guider – og ses vi ikke i Passo Tonale i denne omgang, så skrives vi ved i næste blogindlæg!

Solskinsvejr og udflugt til Ponte di Legno

Januar er snart forbi, og vi guider føler os godt hjemme i Passo Tonale. Vi er mere end klar til at tage imod resten af sæsonens gæster.

Guider i Passo Tonale

Uge 4 er i fuld gang, og som sædvanlig startede vi ugen med to gange pistevisning – begge super hyggelige og i det skønneste solskinsvejr. Søndagens pistevisning foregik i Tonale-området, og mandag begav vi os til de hyggelige pister i Ponte di Legno. Nabobyen Ponte di Legno ligger lidt lavere end Passo Tonale, så mange af pisterne går gennem skoven, og der er altså en helt fantastisk og hyggelig stemning, når man kører mellem de mange træer.

Vejret her i Passo Tonale er ganske enkelt fuldstændig fantastisk for tiden. Solen varmer så meget, at man nærmest får følelsen af at ligge i en solstol ved den franske riviera, hvis man lukker øjnene.

Vi glæder os til at tage imod jer, der kommer og besøger os de næste par uger, og vi håber, at I er klar til at opleve en af Alpernes hyggeligste byer!

På pistevisning i Passo Tonale

Sæsonen er efterhånden i fuld gang, og vi guider nyder livet hernede sammen med alle vores fantastiske gæster. Flere gæster betyder mere at lave, og det er fedt! Vi har et tætpakket program med masser af fede arrangementer, såsom picnic, afterski, Trentino-aften, pubcrawl og pistevisning.

Det er tydeligt at mærke, at der er mere liv i byen, nu hvor der er flere glade skiløbere på besøg. Der er lidt mere gang i alting, og det er skønt at gå rundt i byen og opleve den gode stemning. Og for os guider gør det også jobbet endnu sjovere, og vi trives som fisk i vandet!

Solen skinner stort set hver eneste dag, og en gang i mellem må man lige knibe sig i armen, når man kigger ud over postkortlandskabet. Flere og flere pister er åbnet i løbet af de seneste uger, og pisteforholdene er virkelig gode lige nu.

Vores egen favoritoplevelse er klart pistevisningen, der kombinerer to af de ting, vi allerbedst kan lide; at stå på ski og at møde nye mennesker. Pistevisningen er en perfekt måde at lære området at kende, nyde udsigten, møde både guider og gæster, og lave noget sjovt og aktivt sammen. Så tag endelig med, når du kommer og besøger os hernede!

Pistevisning i Passo Tonale

Sidste uges pistevisning i Passo Tonale

Nu vil vi skynde os ud at nyde solen til afterski. Pas godt på jer selv – vi ses snart!

En ny sæson i Passo Tonale

Nu er vi guider endelig kommet helt på plads i Passo Tonale. De første gæster er ankommet, og vi nyder juledagene. Selvom vi skal være ærlige og sige, at det kan være svært at komme helt i julestemning, når solen skinner, som om man var ved Middelhavet – men det gør skiløbet ekstra fedt (hvis man lige husker solcremen).

I denne sæson kommer I til at møde de svenske guider Anton og Amanda samt de danske guider Ulrik og Cecilie i Passo Tonale. Sammen vil vi gøre vores bedste for at gøre jeres ferie uforglemmelig. Vi kommer til at arrangere en masse forskellige arrangementer og events for jer, som kommer til at gøre jeres skiferie helt unik.

Et af arrangementerne er vores berømte picnic, som I kan tage med på ved frokosttid midt på ugen. Der kommer til at blive en hyggelig pause fra skiløbet, kan vi godt love jer!

Årets guider er ankommet til Passo Tonale

Kommer I til Passo Tonale, og vil I spise frokost i skiområdet (når det ikke lige er picnic-dag), så har vi allerede fundet den perfekte restaurant. Her kan man få alt fra traditionelle italienske retter til lækre hamburgere og andre moderne klassikere. Restauranten hedder Il Faita og er vores absolutte favorit. Servitricen Luca bliver vældig glad, hvis I forsøger at lære hende lidt skandinavisk.

Selve byen Passo Tonale er virkelig hyggelig, og selvom byen er for lille til de større butikker, så har den alt, hvad der er nødvendig til ferien. Du finder masser af butikker med mad og skiudstyr, og skulle den stor shoppetrang ramme jer, så tag en tur til nabobyen Ponte di Legno. Byen er større og har et stort udvalg af butikker, og den er også helt klart et besøg værd.

Vi guider ser rigtig meget frem til at tage imod jer og tage os godt af jer på rejsen.

God jul og godt nytår herfra – vi glæder os til at se jer!

Vinterens første sne er faldet i Passo Tonale

Kribler det også i jeres skimuskler efterhånden? Snart drager alle vores guider mod Italien for at forberede de sidste detaljer, inden det lige om lidt vrimler med skiglade gæster i byen og på pisterne. Den første sne er allerede faldet i skiområdet i Passo Tonale, og i skrivende stund ligger der næsten en meter ny frisk sne og venter på os alle.

Som noget nyt kan vi i år præsentere Passo Tonale og Ponte di Legno som hver deres destination, og der er mange gode indkvarteringer at vælge mellem i begge byer. De to byer ligger lige ved siden af hinanden og giver begge adgang til det store skiområde, der bl.a. byder på gletscherskiløb på Presena-gletscheren.

Om blot få uger står guiderne klar til at tage imod jer – så det er bare med at finde skiene frem og komme afsted!

En dejlig aften med skøn vin

Et af de arrangementer, som vi ser frem til hver uge, er vinsmagningen, som foregår på Hotel Delle Alpi. Hver uge får vi lov at smage på fire forskellige vine; et glas mousserende vin, et glas hvidvin og to forskellige glas rødvin. Og da man selvfølgelig ikke skal sulte, mens man smager på vinen, står den også på lidt spiselige lækkerier i form af forskellige slags spæk og oste til vinen.

Stefano, som står for vinsmagningen, og som også ejer Delle Alpi, tager dig med på en spændende rejse gennem Trentino-området. Stefanos vinkælder rummer over 250 forskellige slags vine, og han har en ufattelig stor viden, som han gladeligt deler ud af. Han kan gå helt ned i de bittesmå detaljer om vinen, men han kan også gennemgå vinene på et niveau, hvor alle kan være med. Hvis man er interesseret i at smage en specifik vin fra Stefanos vinkælder, kan det også lade sig gøre.

Skiferie Passo Tonale

Vinsmagningen er et meget populært arrangement her i Passo Tonale. Vi guider kan godt selv finde på at deltage selv som gæster, da vinsmagning er enormt interessant, afslappende, og i Stefanos vinkælder er der den helt perfekte atmosfære. Vores vinsmagning foregår om onsdagen kl. 21-23, og for de 25 €, det koster, får du altså både godt med vin, spiselige lækkerier, gode historier og med garanti en rigtig hyggelig aften. Måske vi ses?

Underholdning for de yngste

Udover at Passo Tonale – som I kunne læse i vores seneste indlæg –  byder på fantastiske offpistemuligheder, så er Passo Tonale også en af Slopetrotters helt store familiedestinationer. Derfor byder vi på destinationen selvfølgelig også på sjove aktiviteter for de yngre familiemedlemmer, der endnu ikke har styr nok på skiene til at kaste sig ud i den dybe sne.

Hver tirsdag har vi nemlig juniorklub – og her er det altså kun Slopetrotters yngste gæster, der får lov at være med. Vi har nogle meget legeglade og barnlige guider her i Passo Tonale, så vi glæder os hver uge til juniorklubben. Her kan man nøde enten Kurt eller Svend, som altid er med til at gøre juniorklubben ekstra sjov. Især Svend gør en KÆMPE indsats for at være den bedste til ALT. Det medfører bare, at Svend aldrig får noget slik, hvilken er til stor underholdning for alle vores Slopetrotter junior gæster.

Det betyder enormt meget for os guider at se den glæde, Svend og Kurt giver børnene, og det er et af de arrangementer her i Passo Tonale, som bekræfter os allermest i, at vi gør et godt stykke arbejde som guider.

En tur i Passo Tonales offpiste

Vi har den seneste tid her i Passo Tonale gået og krydset fingre for, at der skulle komme lidt mere sne hernede, og sidste onsdag gik vores ønske virkelig i opfyldelse! Det væltede ned, og vi kunne pludselig boltre os på en hel meter nysne. Det betød naturligvis, at vi var nødt til at tage en tur i offpisten og virkelig udnytte den lækre puddersne.

Turen startede kl. 9, hvor vi mødtes med gæsterne, der skulle med på turen. Eftersom mine ski er bedst på pisterne, var jeg også en tur i skiudlejningen og finde et par gode, brede planker, så jeg kunne bevæge mig ud i den dybe sne. Efter lidt info og tjek af sikkerhedsudstyr – som vi altid sørger for at have med, når vi skal i offpisten – var vi klar til at tage afsted.

Vi startede med en lille opvarmningstur, hvor vores bjergguide Cain kunne vurdere, hvilket niveau vi var på. Udover at være certificeret bjergguide var Cain også en dygtig instruktør, og vi fik i løbet af dagen masser af tips til at forbedre teknikken, så vi kunne få endnu mere ud af offpiste-skiløbet. Vi startede i 3.089 meters højde på Passo Tonales højeste punkt. Derfra var det bare at kaste sig ud i den lækre, nye sne.

Vinden suser i ansigtet, bjergene passerer forbi, sneen hvirvler rundt omkring en. En gang imellem bliver man nødt til lige at stoppe op og hvile benene et øjeblik, mens man nyder udsigten over den urørte bjergside. Den følelse er simpelthen noget af det allerbedste jeg har oplevet i løbet af min tid i Passo Tonale!

En tur i offpisten her i Passo Tonale kan varmt anbefales – især med al den dejlige sne, som vi har for tiden!